Mistä muodostuu toimiva messuosasto?

Messuosasto roll-up-telineet Mediakumpu - Marlea

Näyttävä ja toimiva messuosasto on varmasti tavoitteena kaikilla yrityksillä, jotka ylipäätään osallistuvat messuille tai muihin asiakaspalvelutilaisuuksiin. Modernin messuosaston eri elementtejä voidaan käyttää myös toimistoissa ja asiakaspalvelupisteissä, joten messutuotteiden investoinnille saadaan katetta myös muutamien vuosittaisten messupäivien ulkopuolella.

Messuosaston perustarvikkeet

Messuosaston koosta riippumatta, lähes kaikilla osastoilla on minimissään otsalauta, messupöytä, roll-up -telineitä tai muita mainostelineitä. Messuosaston matto tulee yleensä messujärjestäjän puolelta, mutta sen lisäksi erilaiset mainosmatot ovat suosittuja huomion herättäjiä. Tyypilliset messuosaston kokoonpanot ovat esimerkiksi:

  • 2 x 2 metrin pieni messuosasto: Messupöytä tai asiakaspalvelutiski, mainosseinäke tai roll-up sekä esiteteline tai muu mainosteline
  • 3 x 4 metrin keskikokoinen osasto: Mainosseinäkkeet, roll-up -telineet, asiakaspalvelutiski tai muu asiakkaiden kohtaamispaikka, esitetelineet
  • 4 x 6 metrin suurempi osasto: Laajat mainosseinät, yhteensopivat roll-upit, useampi mainosteline tai asiakaspalvelutiski, messupöytä, asiakaspalvelupiste tai lounge

Koska messuosastolla on tarkoitus tavata ja keskustella potentiaalisten asiakkaiden tai yhteistyökumppaneiden kanssa, toimivassa messuosastossa korostuu palveluhenkisyys – ei pelkkä mainostaminen tai esilläolo. Messuosastot ovat harvoin enää miehittämättömiä, koska messuihin halutaan panostaa että niistä saadaan yritykselle myös vastaavaa hyötyä. Asiakkaiden tai kumppaneiden kohtaamiseen tarvitaankin hyvin erottuva ja huomiota herättävä heräte, näyttävä osastokokonaisuus sekä kohtaamista helpottavat kalusteet.

Miten suunnittelen hyvän messuosaston?

Messuosaston suunnittelua rajaa eniten messuosaston koko, mutta modulaariset messukalusteet mahdollistavat eri komponenttien hyödyntämisen monenkokoisissa osastoissa. On syytä miettiä myös etukäteen sekä oman yrityksen osaston käyttötarkoitusta, että potentiaalisia messuvieraita – maatalousmessut vaativat varsin erilaisen osaston kuin esimerkiksi sijoittajamessut. Lähtökohtana hyvän ja toimivan messuosaston suunnitteluun on kuitenkin osaston yleinen, yritystä hyvin edustava graafinen ilme.

Messuosasto roll-up-telineet Mediakumpu - Marlea
Kevyt ja kätevät roll-upit ovat messuosastojen yleisin mainoskaluste – (c) Mediakumpu ja PLP Pääkkönen.

Messuosaston asiakaskohtaaminen

Messuosaston on syytä erottua jo hieman kauempaa, että sinne saadaan houkuteltua kävijöitä. Ohikulkijoiden huomiota kiinnitetään yleensä samalla tavalla kuin muussakin mainostamisessa: kulkuväylien reunojen mainostelineet ovat edelleen toimivia ja edullisia huomion herättäjiä. Myös korkeammat, väkijoukon yli näkyvät elementit ovat yleistyneet, joista esimerkiksi ilmatäytteiset mainospallot tai wind dancerit toimivat erinomaisesti erityisesti suuremmissa osastoissa ja tapahtumissa.

Kun asiakas tai yhteistyökumppani saadaan keskusteluun mukaan, tavanomaisten esitteiden lisäksi erilaiset jakotuotteet toimivat erinomaisesti asiakkaan huomioinnissa. Kun esitteet ovat näyttävästi esillä esitetelineessä, tai esimerkiksi yrityksen logolla varustetut jakotuotteet asiakaspalvelutiskissä tai kohtaamispisteessä messupöydällä, hyvä asiakaspalvelutilanne muistuu mieleen myös messuosastolta poistuttua.

Jälkimarkkinointi

Yksi tärkeimmistä messujen tarkoituksista on hankkia yritykselle potentiaalisia uusia asiakkaita, syventää nykyisiä asiakassuhteita tai ylipäätään pyrkiä aikaansaamaan kontakteja ja liidejä. Liidien hankkimisessa erityisesti nopeatempoisessa messuympäristössä, perinteiset paperiset käyntikortit ja esitteet ovat edelleen toimiva tapa. Pidemmässä asiakaskohtaamistilanteessa voidaan toki kirjoittaa lyhyt muistio esimerkiksi suoraa tarjousta tai muuta yhteydenottoa varten, mutta nopeiden kohtaamisten tärkein tarkoitus on kerätä yhteystietoja ja jättää yrityksestä hyvä mielikuva.

Näyttävä ja yhteneväinen messuosasto sekä herättää huomion, että jättää hyvän mielikuvan kävijälle. Kun sitä tehostetaan jakotuotteilla ja mahdollisella jälkimarkkinoinnilla, saadaan messuosastosta paras hyöty: parhaimmillaan toimivan messuosaston ja asiakaspalvelun avulla voidaan kerätä satoja yhteystietoja, ja jättää yrityksestä hyvä mielikuva tuhansien kävijöiden ja ohikulkijoiden ajatuksiin.

Messuosaston seinät, roll-up-telineet, messupöydät ym. messutuotteet – selaa Marlean verkkokaupassa tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin suunnitellaan yhdessä hyvä ja toimiva messuosasto!