Millainen on hyvä messuosasto?

Lukuaika n. 10 minuuttia.

Erilaiset messuseinät, messupöydät ja -tiskit sekä muut messutuotteet ovat messuosastojen peruselementtejä. Lue eri kokoisten messuosastojen tyypilliset kustannukset ja vinkit messuosaston rakentamiseen ja suunnitteluun. Muistathan että voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 050 413 8277 tai sähköpostitse myynti@marlea.fi.

Hyvän messuosaston suunnittelu ja rakentaminen vaatii ammattitaitoa, mutta ei ole erityisen vaikeaa. Olennaista on miettiä messuosaston käyttötarkoitus; onko sen tarkoitus olla potentiaalisten asiakkaiden kohtaamis- ja palvelupaikka, vai onko pääpaino yrityksen ja tuotteiden esittelemisessä passiivisemmin.

Messuosaston suurimmaksi kustannukseksi muodostuu ajan saatossa aina osastolla tarvittava henkilökunta. jolloin itse messuosaston rakenteisiin, messutuotteisiin ja kalustoon kannattaa sijoittaa jo heti alussa. Tällöin saat messuosastosta parhaan tehon irti heti ensimmäisistä messuista alkaen – seuraavien messujen ollessa jo selvästi edullisempia!

Voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme messuosaston suosituimpien kalusteiden ja rakenteiden osalta!

Messuosaston suunnittelu

Messuosaston suunnittelu voi olla monimutkaista, erityisesti jos suunnitellaan erittäin suuria, toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia. Pienen osaston suunnittelussa haasteen muodostaa käytettävissä oleva tila, jolloin kalusteratkaisujen tulee olla kompakteja mutta silti erottuvia. Monesti pienet messuosastot suunnitellaan yhden tai kahden henkilön esittelykäyttöön, jolloin osaston suunnittelussa korostuu nopea kasattavuus ja purettavuus, sekä käytännölliset kantolaukut.

Suuret messuosastot suunnitellaan tyypillisesti kuukausia aiemmin. Ammattimainen osastosuunnittelija osaa muodostaa kokonaisuuden niin, että siitä voidaan tarvittaessa erottaa yksittäisiä osasia tai elementtejä pienten messuosastojen tarpeita varten. Tällöin taitava messuosaston suunnittelu mahdollistaa hankittujen kalusteiden käyttämisen monipuolisesti erilaisissa tapahtumissa – myös osana yrityksen toimitilojen sisustaa!

Messuosaston rakentaminen

Messuosaston rakentaminen tapahtuu yleensä messuja edeltävänä päivänä, tai erittäin suurissa osastoissa jo aiemmin. Hyvin suunniteltu messuosasto ja toimivat messukalusteet mahdollistavat suurenkin messuosaston rakentamisen nopeasti – etenkin jos messuseinien, messupöytien ja muiden kalusteiden pystyttäminen on tuttua. Messuosaston rakentamista helpottaa myös selkeä kalusteiden sijoittelukartta, jolloin eri messukalusteet saadaan oikeisiin suunniteltuihin paikkoihinsa.

Osaston rakentamisen vastapainona on aina messuosaston purku. Laadukkaat ja toimivat messukalusteet ja messutarvikkeet usein taittuvat kasaan hyvinkin pieneen tilaan, ja kulkevat omassa kantokassissaan. Jopa erittäin suuret ja näyttävät messuseinät voivat mennä yllättävän pieneen tilaan, ja kulkea helposti tavallisen auton takakontissa. Messukalusteiden laatu vaikuttaa myös niiden pitkäikäisyyteen – tuskin yhtään messuosastoa kannattaa suunnitella kertakäyttöiseksi.

Messuosaston hinta koon mukaan

Messuosasto Koko Kalusteiden hinta alkaen Suunnittelu alkaen
Pieni messuosasto 2×2 m – 3×4 m 1500 € 500 €
Keskikokoinen messuosasto 4×4 m – 6×8 m 2500 € 1000 €
Suuri messuosasto 7×7 m – 10×12 m 6000 € 3000 €
Erittäin suuri messuosasto 12 x 12 m – 20 x 30 m 12000 € 6000 €
Pieni messuosasto - 9m2 - 3x3m - Marlea
Pieni messuosasto

Pienen messuosaston kalustaminen on edullista, ja oikeat messukalusteet luovat osastosta toimivan ja käytännöllisen.

Pyydä tarjous
Keskikokoinen messuosasto - 15m2 - 3x5m - Marlea
Keskikokoinen messuosasto

Keskikokoiseen messuosastoon voidaan luoda messuseinillä, messupöydillä ja esitetelineillä hyvin monipuolinen kokonaisuus.

Pyydä tarjous
Suuri-messuosasto-säilytystilalla-18m2 - 3x6m - Marlea
Suuri messuosasto

Suuri messuosasto mahdollistaa näyttävän kokonaisuuden ja hyvän asiakaskokemuksen – siihen mahtuu myös neuvottelutila ja pieni varasto.

Pyydä tarjous
Erittäin suuri messuosasto - 49m2 - 7x7m - Marlea
Erittäin suuri messuosasto

Erittäin suuressa messuosastossa vain mielikuvitus on rajana! Voit luoda oikeilla kalusteilla monipuolisen asiakaspalvelutilan.

Pyydä tarjous

Ota meihin yhteyttä saadaksesi ideoita messuosastolle – oli se sitten pieni tai suuri!

Messuosaston toteutus – 5 vinkkiä

Messuosaston toteutus ensimmäistä kertaa voi olla haastavaa, mutta oikealla lähestymistavalla voit luoda vaikuttavan ja tehokkaan osaston. Seuraavat viisi vinkkiä auttavat sinua suunnittelemaan onnistuneen messuosaston.

1. Selkeä ja houkutteleva brändäys
Tehosta messuosastosi vetovoimaa käyttämällä selkeitä, yhtenäisiä ja houkuttelevia brändäyselementtejä. Varmista, että yrityksesi logo, värit ja viestit ovat helposti tunnistettavissa. Hyvin suunniteltu brändäys auttaa osastoasi erottumaan massasta ja jäämään kävijöiden mieliin.

2. Jakolahjat painatuksella
Logolla tai muulla painatuksella varustetut jakotuotteet eivät ainoastaan ilahduta kävijöitä, vaan myös jättävät pysyvän muistijäljen yrityksestäsi. Valitse lahjat huolellisesti siten, että ne ovat sekä hyödyllisiä että kiinnostavia kohderyhmällesi. Hyvin suunnitellut, laadukkaat jakolahjat voivat lisätä bränditietoisuutta ja rakentaa positiivista mielikuvaa pitkän aikaa tapahtuman jälkeen.

3. Tehokas tilankäyttö
Hyödynnä messuosastosi tila tehokkaasti. Varmista, että layout on kutsuva ja ohjaa kävijöiden liikkumista suunnitellulla tavalla. Käytä hyväksesi erilaisia tasoja ja syvyyksiä esitelläksesi tuotteita tai palveluita ja varmista, että keskeiset viestit ovat selkeästi näkyvissä eri puolilta osastoa.

4. Valaistus
Älä aliarvioi hyvän valaistuksen voimaa. Käytä suunnattua valaistusta korostamaan tärkeitä tuotteita tai näyttelyesineitä ja luo koko osastollesi miellyttävä valaistus, joka houkuttelee kävijöitä ja tekee heidän kokemuksestaan miellyttävämmän.

5. Koulutettu ja ystävällinen henkilökunta
Henkilökuntasi on osastosi sydän. Varmista, että kaikki osastollasi työskentelevät ovat hyvin koulutettuja, ystävällisiä ja valmiita auttamaan ja vastaamaan kävijöiden kysymyksiin. Motivoitu ja asiantunteva henkilökunta voi tehdä suuren eron siinä, miten yritystäsi kohtaan muodostuu mielipiteitä.

Näiden vinkkien avulla voit maksimoida messuosastosi potentiaalin ja luoda positiivisen ja mieleenpainuvan kokemuksen kaikille osastollasi vieraileville.

Messuosaston peruskalusteet

  • Messuseinät – messuosastojen suuret seinärakenteet jotka on helppo kasata ja purkaa
  • Messupöydät – kokoontaittuvat tai kiinteät messupöydät omalla grafiikalla
  • Messuteltat – suuret ja helposti koottavat messuteltat painettuna
  • Messukatokset – kevyet ja kätevät katokset sisä- ja ulkokäyttöön
  • Messukalusteet – Esimerkiksi huonekaluja ja rakenteita, jotka ovat suunniteltu käytettäviksi messuilla ja näyttelyissä.

Messuosaston markkinointituotteet

  • Roll up – jokaisen messuosaston näyttävä ja kätevä mainos
  • Mainostelineet – monipuoliset mainostelineet jotka houkuttelevat asiakkaita messuosastolle
  • Esitetelineet – kätevät haitarimalliset esitetelineet A5, A4 ja A3 -koossa
  • Mainoskyltit – messuosaston kiinteisiin rakenteisiin helposti ripustettavat, suuret ja pienet mainokset
  • Beach Flag – sekä sisä- että ulkokäyttöön tarkoitetut, kevyet sulkamainokset

Messujen jälkimarkkinointi

Yksi tärkeimmistä messujen tarkoituksista on hankkia yritykselle potentiaalisia uusia asiakkaita, syventää nykyisiä asiakassuhteita tai ylipäätään pyrkiä aikaansaamaan kontakteja ja liidejä. Liidien hankkimisessa erityisesti nopeatempoisessa messuympäristössä, perinteiset paperiset käyntikortit ja esitteet ovat edelleen toimiva tapa. Pidemmässä asiakaskohtaamistilanteessa voidaan toki kirjoittaa lyhyt muistio esimerkiksi suoraa tarjousta tai muuta yhteydenottoa varten, mutta nopeiden kohtaamisten tärkein tarkoitus on kerätä yhteystietoja ja jättää yrityksestä hyvä mielikuva.

Näyttävä ja yhteneväinen messuosasto sekä herättää huomion, että jättää hyvän mielikuvan kävijälle. Kun sitä tehostetaan jakotuotteilla ja mahdollisella jälkimarkkinoinnilla, saadaan messuosastosta paras hyöty: parhaimmillaan toimivan messuosaston ja asiakaspalvelun avulla voidaan kerätä satoja yhteystietoja, ja jättää yrityksestä hyvä mielikuva tuhansien kävijöiden ja ohikulkijoiden ajatuksiin.

Jätä yhteystietosi chattiin, sähköpostiin myynti@marlea.fi tai soita +358 50 413 8277 niin olemme yhteydessä messuosastojen parhaiden ratkaisujen osalta!